SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

EŞRİBE BAHSİ

<< 3727 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا هِشَامٌ عَنْ أَبِي عِصَامٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا شَرِبَ تَنَفَّسَ ثَلَاثًا وَقَالَ هُوَ أَهْنَأُ وَأَمْرَأُ وَأَبْرَأُ

 

Enes b. Mâlik (r.a)'den rivayet olunduğuna göre;

 

Nebi (s.a.v.), suyu üç nefeste içer ve:

 

“Bu daha yarayışlı, daha âfiyetli ve daha salimdir" buyururmuş.

 

 

İzah:

Müslim, eşribe; Ebû Dâvûd, et'ime; Tirmizî, et’ime; Ahmed b. Hanbel, III, 119, 185, 211, 251, 400, 401, VI, 465, 466.

 

Bu hadis-i şerif, suyu üç nefeste içmenin müstehab olduğuna delâlet etmektedir. İbn Abbas (r.a)'m, suyu iki nefeste içtiğine dair bir rivayeti varsa da, bu suyun iki nefeste içilebileceğine dair bir delil teşkil edemez.

 

Bu mevzudaki rivayetlerin farklılığına bakarak ulema, bir nefeste su iç­menin caiz olup olmadığında ihtilâf etmişlerdir. Saîd b. el-Müseyyeb ile Ata b. Ebî Rebâh'ın bir nefeste su içmeye cevaz verdikleri rivayet olunur. İbn Abbas ile Tâvûs ve İkrime, bir nefeste su içmenin mekruh olduğuna kaildir­ler. İbn Abbas, "Bu şeytan içişidir" demiştir.

 

Esrem, bu babda şunları söylemiştir: "Bu hadisler zahirlerine göre muh­teliftirler. Bizce bu hususta çözüm yolu; bir, iki, üç ve daha fazla nefes ala­rak içmenin caiz olmasıdır. Zira bu hususta rivayetlerin muhtelif olması kolaylığa delâlet etmektedir. Ama üç nefesi ihtiyar ederse iyi olur."[Davudoğlu, A. Sahih-i Müslim Terceme ve Şerhi, IX, 331.]